HO stavebnice nákladního vozu Es

0
Můj první pokus o výrobu vlastní leptané stavebnice většího rozsahu. Pro jednoduchost konstrukce stavebnice jsem zvolil nákladní vůz Es, který vyráběla vagónka v České Lípě v letech 1978 – 1982.
Návrh leptu jsem vytvořil v Corelu a nechal vyleptat u pana Hanáka. Lept mi přišel perfektně zabalen a takhle vypadá planžeta s díly.
Stavbu jsem začal podvozkem, který je tvořen třemi díly. Pro modelování jsem se rozhodl o maximální možné detaily jen na viditelných místech, což při provozu na kolejišti není podvozek.
Spájený podvozek, na něj přijdou ještě připájet modelovější rozsochy a imitace brzdových válců.
Podvozek z druhé strany.
Dalším dílem je vnitřní část skříně s naznačení prkenné podlahy.
Zkusmo položena na podvozek.
Rozložená bočnice vozu, horní část přijde ohnout kvůli větší plastičnosti vozu.
Zde je již hotovo.
Připájeny detaily jako panty, páka pro zavírání dveří.
Pro porovnání zkompletovaná bočnice a rozložená.
Obě bočnice jsou již připájeny na korpus skříně.
“čelnice” je připravena, zbývají dopájet drobnosti okolo šroubovky a nárazníků.
Tři díly budoucí rosochy …
… a již připájeno na podvozek.
Vůz potřebuje i brzdy 🙂 – složené i rozložené
Zkompletovaný podvozek – detail podložek pod kinematiku.
Hotový vůz včetně madel a ok pro přivazování – nejsou moc vidět, ale jsou tam. Šroubovka a hadice jsou jen na jedné straně, na druhé straně bude kinematika.
Nástřik Surfacerem, detaily jsou vidět lépe. Bude potřeba pár nepřesností přetmelit, něco přebrousit a pak znovu stříknout. Zatím si připravuji “domácí” obtisky, budou vytištěny na laserovce na bílý obtiskový papír.
Po nástřiku Surfacerem, připraveno pro nástřik barvou.
Použita je červenohnědá Agama 12M, po zaschnutí jsem myslel, že je moc světlá, ale když jsem vůz vzal “na sluníčko” vypadá docela dobře.
Detail šroubovky…
 

Instaloval jsem dvojkolí a zkusil pár fotek v terénu …
Nárazníky – čelo lept a zbytek trubička z mosazi.
Obtisky domácí výroby (vytištěné v DTP studiu na bílý obtiskový papír) – hnědá barva moc neodpovídá, snad to rozbije lak a patina.
Obtisky na náraznících a čele.
Za denního světla není rozdíl v barevnosti tolik patrný.
Začátek patiny – použita umbra pálená a sikativ.
Ve vagonu je již uhlí – nakonec napevno – zakapané černým Balakrylem.
Hotový vagon s pigmenty – černým, rezavým a prachem.
“odstavený vagon”
Detail zadní části – tento vagon bude vždy jako poslední – má modelovanou šroubovku a hadice.
 

 

Pro porovnání s továrním vagonkem.
Práce na mém prvním větším leptu byla zajímavá, trochu jsem se zdokonalil ve vytváření předlohy pro lept. Také první pokus s “domácími” obtisky na bílý obtiskový papír se víceméně povedl. Jediná věc, která na modelu schází, jsou stupátka pro posunovače – bohužel jsem je navrhl tak, že se odleptala :-(. Budou ale součástí doplňkového leptíku, stejně jako kotvičky, nárazníky, šroubovka a hadice, madla a uvazovací oka, která jsou také tak drobná, že se můžou snadno poškodit nebo ztratit při kompletaci. Model je navrhnut pro použití kinematiky od firmy Roco, bude používáno spřáhlo Kadae a standardní nápravy od firmy Bramos.
Pár kolegů modelářů mě upozorňovalo na příliš “ploché” bočnice a čelníky. Zkusil jsem tedy u druhého vozu nahradit leptanou část mosaznými profily. Je s tím více práce, ale opravdu to vypadá dobře. Škoda jen, že profily nejsou přesně zmenšené české, ale po drubném zbroušení to vypadá dobře.
I bočnice jsou vylepšeny U profily.
Po zkompletování.
Nástřik Surfacerem.
Vůz připraven na obtisky, náklad (bude ložen dřevem) a patinu.
Planžeta leptu ve velikosti TT.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *