HO stavebnice nákladního vozu Es – verze II

Protože jsem si slíbil, že se budu snažit o co nejvěrnější leptané modely, rozhodl jsem se o předělání prvního svého leptu nákladního vozu Es. Již původní stavebnice rozměrově přesně kopírovala svoji předlohu, ale detaily nebyly úplně dotaženy do dokonalosti – sice se placatost bočnic dala upravit pomocí mosazných profilů, ale pořád to nebylo ono.

V nové verzi bude úplně vše – leptané profily na bočnice, lepší pojetí rozsoch i ostatních detailů a možná i otevírací dveře :-).

Projekt je ve fázi příprav, znovu dokumentuji jednotlivé vozy v blízkosti svého bydliště, aby vše bylo, jak má být.

Trocha historie

Nákladní vozy Vte / Es vyráběla vagónka v České Lípě v letech 1978 – 1990 ve třech konstrukčních skupinách – a to ve skupině 11, 12 a 13. Všechny verze jsou v základu stejné, ale liší se v několika detailech. Skříň je svařovaná z železných profilů a plechů s dvoukřídlími dveřmi na obou bočnicích a s výklopnými čely. Podlaha je kombinovaná – plech/dřevo. Celková délka přes nárazníky je 10 m. Vozy se používají pro přepravu sypkých materiálů i kusového zboží.

Es_11

vůz 11 konstrukční skupiny

Es_12

vůz 12 konstrukční skupiny

Es_13

vůz 13 konstrukční skupiny

Na československých kolejích se ještě vyskytovaly vozy z Rumunska a Jugoslávie v dalších dvou konstrukčních skupinách – 27 a 31.

9.11.2014 – Návrh leptu

Předloha leptu je skoro hotova, nyní sázím jednotlivé díly na planžetu leptu. Můžu si také dovolit publikovat první náhled leptu, kde je vidět jeho detailnost – kompletní konstrukce podvozku. Železné profily budou tvořeny převážně ze tří částí – horní a spodní část profilu U bude tvořena vcelku, boční nosná pak jednotlivými příčkami, které půjdou zasouvat do sebe.

Es_12_lept_1

Původně jsem chtěl ověřit funkčnost leptu jeho sestavením z papíru, ale v tomto rozsahu je to nereálné. Budu tedy doufat, že první verze bude použitelná a podaří se. Jde hlavně o funkční prvky – panty.

16.11.2014 – Podvozek

Stavebnice podvozku je hotova a zadána pro výrobu, již nyní máte možnost si ji objednat za zaváděcí cenu na e-shopu. Brzo přidám i ostatní části vozu.

HO Vte-Es - podvozek

22. 11. 2014 – lept

V úterý bych měl mít lept u sebe – snad do konce týdne (do burzy) stihnu lept spájet.

25. 11. 2014 – začátek stavby

Dneska jsem obdržel vyleptanou stavebnici a téměř okamžitě jsem ji začal kompletovat.

Začneme oddělením honí části podvozku od planžety. Také si připravíme díly imitující U profily a jiné nosné prvky podvozku. Pro snažší orientaci jsou to díly od vrchní části podvozku vlevo a dolů (vždy po sobě, jak jsou umístněny). Po začištění začneme jednotlivé díly pájet. Nejprve příčné díly širší, pak užší a nakonec podélné díly širší. Postupujeme od jednoho kraje k druhému. Ještě před připájením podélných částí, ohneme boční části podvozku podle proleptaných drážek.

Es_12_2 Es_12_3 Es_12_4 Es_12_5 Es_12_6 Es_12_7 Es_12_8

14.12.2014 – hotový podvozek

Celý podvozek je zkompletovaný, nastříkaný základní barvou, budu dolaďovat čistotu pájení a nástřiku, dotmelím nepřesnosti a připravím zaformování. Zkompletoval jsem také rozsochy, které také zaformuji.

Es_12_9 Es_12_10 Es_12_11 Es_12_12 Es_12_13 Es_12_14 Es_12_15 Es_12_16 Es_12_17

16.1.2015 – první odlitek

Zaformoval jsem již rozsochy a jsou zde první odlitky. Pro ně je vhodné použít ložiska Romford.

HO_es_rozsocha

Leptaná stavebnice i odlitky jsou k dostání prostřednictvím shopu www.obchod.ho-moduly.cz a také na burze v Opletalově ulici v Praze.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *